Diş Hekimi Korkusu

Çocuklarda Diş Hekimi Korkusu …

1. Anne babalar olumlu düşünmeli ve bunu çocuğa yansıtmalıdır. Çocuklar anne babanın tedirginliği ve korkularını anında hissederek refleksif bir karşıduruş, muayene-tedaviyi reddetme eğilimi gösterir.
  2. Çocukla konuşurken ‘korkma, acımayacak, iğne yok’ gibi kelimeler söylenmemelidir. Bu tür cümleler kurmak çocuğun bilinçaltında korkması gereken bir şeyler olabileceği ve acıyabileceği fikrini doğurur.
  3. Günlük hayatta çocuğu korkutmak, cezalandırmak amacıyla “seni doktora-dişçiye götürürüm, iğne yapar-dişini çeker” şeklinde hekimi korku unsuru olarak kullanacak sözler sarf edilmemelidir.
  4. İlk muayeneden bir kaç gün önce evde diş hekimi muayenesi oyunu oynayabilirsiniz .Diş muayenesinin aynısını, bir tatlı kaşığı kullanarak çocuğunuzun ağzında deneyebilirsiniz.
  5. Çocuğunuza diş hekimi deneyimlerinize dair anlattığınız olumsuz bir anı veya arkadaşlarının tedaviye yönelik anılarını paylaşması onun beyninde farklı yer edecek ve bu korkunun oluşmasına neden olacaktır. (ÇOOKK ÖNEMLİ!!!) Bu konuda dikkatli olunmalıdır. Çocuklarınıza alışması için herhangibir tedaviyi (sizin veya başkasının) izletmek, sanıldığının aksine olumsuz sonuçlar da doğurabilir, sağlık kuruluşlarında başkalarına uygulanan farklı tedavileri görmesi korkutucu olabilir.
  6. Randevu öncesi yapılan en büyük yanlışlardan birisi özellikle diş tedavisinin tekniği ve kullanılacak malzemeler konusunda çocuğa gereksiz ve aşırı açıklamalar yapmaktır. Aynı zamanda çocuğa diş tedavisini gösteren videoların önceden izletilmesi gereksiz korkuların yerleşmesini sağlayabilir. Psikolojik yaklaşım konusunda özel eğitim almış çocuk diş hekiminizin çocuğunuzu bilgilendirmesi, yapılacak işlemleri basite indirgeyerek farklı şekilde anlatması tedavi aşamalarında daha sağlıklı sonuçlar elde edilmesini sağlar.
  7. Muayeneye gelirken en sevdiği oyuncakalrından birini yanında getirebilirsiniz. Bu çocuğu güvende hissettirecektir.
  8. Çocuk diş hekimleri çocuğunuza en nazik şekilde yaklaşarak, tüm bilgi birikim ve donanımlarını kullanarak, ürkütmeden işlemleri gerçekleştirmeye çalışır. Ancak bir çocuğa uygulanacak diş tedavilerinin son derece meşakkatli, sabır ve emek gerektiren işlemler olduğu unutulmamalıdır. Hekimin başarısı kadar çocuğun da tedaviye adaptasyonunun çok önemli olduğu, bazı tedavileri çocuğun reddedebileceği, farklı tepkiler verebileceği bir gerçektir. Erişkinlerin bile zaman zaman uyum sağlayamadığı diş koltuğu ve diş tedavilerine bir çocuğun yüzde yüz başarılı şekilde yaklaşmasını beklemek gerçekçi değildir. Çocuğun tedaviyi reddettiği durumlarda ve pisikolojik olarak tedaviden en az etkilenmesinin hedeflendiği durumlarda, sedasyon ve genel anestazi uygulamalarına başvurmak gerekebilir.